Pupp og Tobb

Selvsagt er det er en god idé å bruke en pupp som hovedkarakter i en musikkvideo! Men hvordan vil dette generere flere innmeldinger av barn i TOBB?
Pupp og Tobb, en pupp og ett blått hus danser og ler

Boligbyggelaget TOBB

TOBB er Midt-Norges største boligbyggelag og har bygget og forvaltet boliger for sine medlemmer siden 1945. TOBB har i dag 73 000 medlemmer. De har forkjøpsrett på til sammen rundt 90 000 boliger i hele landet.

Mål

TOBB ønsket seg flere innmeldinger av barn. Et medlemskap for et barn er en engangssum som sikrer vedkommende en plass i køen når man trer inn i boligmarkedet som voksen.

Utfordring

Overbevise slekt og venner at medlemskap i Tobb er en fin gave, selv om barnet ikke får bruk for den før om 20 år.

Barneboka om Pupp og Tobb
Barneboka om Pupp og Tobb

Hvordan vi kom frem til løsningen

Idéfasen var kort og effektiv. Vi valgte å fokusere på barn rundt dåpsalder, og at et TOBB-medlemskap er en fin og nyttig dåpsgave. For det er jo så mye babyer får som de ikke trenger. De trenger jo egentlig bare mat og trygghet. Pupp og Tobb.

Leveranse

Rosinen i leveransepølsa var en musikkvideo komponert og framført av Rasmus Rohde. Den animerte musikkvideoen ble også til:

  • Pupp og Tobb-drakter
  • Fotovegg
  • Smekker
  • Babybody
  • Barnebok
  • Banner og trykksaker
  • Figurene fronter TOBB på eventer og festivaler som JUBA JUBA og PSTEREO, på Barnas Skidag og på arrangementer i regi av TOBB.

Effekt

  • TOBB Boligbyggelag merket en markant økning i innmeldinger i kampanjeperioden.
  • Pupp og Tobb vant gull i Visueltprisen i kategorien Karakteranimasjon.
«It’s really amazing to make a boob into a character. So that alone is amazing and deserves gold»

Grafill-juryen om at filmen ble tildelt gull i Visuelt