Nerdefest for designavdelingen

Et koldtbord av typografi og designavgjørelser ventet oss da vi fikk lov til å designe en avis fra bunnen av for Olavsfest.

Logo til Olavsfest

Olavsfest er en kulturfestival som arrangeres i Trondheim rundt olsok hvert år. Arrangementene foregår på scener over hele byen; blant andre Nidarosdomen, Vår Frue kirke og Byscenen, samt på utescener i Borggården på Erkebispegården og på Kristiansten festning.

Mål

  • Olavsfest ønsker å promotere innholdet i festivalen i en redaksjonell form. De lager store mengder journalistisk innhold som inngår i en 40-50-siders avis sammen med annonseinnhold fra store trønderske bidragsytere.
  • Nå flest mulig av befolkningen i Midt-Norge med sitt innhold.
  • Formidle festivalen i en troverdig og konseptuelt gjennomarbeidet form.

Utfordring

  • Å lese en papiravis er en annen leseropplevelse enn på nett. Med festivalavisa skal vi by på alt festivalen kan friste med, og gi publikum lyst til å dra på alle konserter, foredrag og visninger.
  • Festivalen ønsker å øke kjennskapen til bredden og kvaliteten på programmet.
Forsiden på festivalavisa til Olavsfest som viser hovedtemaet Rettferdighet. En mann med langt hår og krøller med hvitt bind foran øynene som hovedbilde.
En side i festivalavisa til Olavsfest
Oppslag i festivalavisa til Olavsfest om artisten Moddi
Olavsfest

Hvordan vi kom frem til løsningen

  • Vi laget et klassisk og troverdig avisuttrykk. Vi nikker til magasinformen, men beholder kjennetegnene på avis.
  • Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil.
  • Vi brukte festivalens design i trykksaken. Dette i godt samarbeid med festivaldesigner.
  • Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst. Ved å opprettholde en del typografiske håndtverksidealer, laget vi et produkt som ble verdig innholdet.

Leveranse

  • Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil. Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst.

  • Vi satt hos kunden (ambulerende designavdeling) og jobbet sammen med festivalens ansatte. På denne måte kunne vi få umiddelbar tilbakemelding på oppslagene og gjøre korrektur unna på raskest mulig måte. Uten å måtte ta en telefonsamtale eller sende en mail.