Nerdefest for designavdelingen

Et koldtbord av typografi og designavgjørelser ventet oss da vi fikk lov til å designe en avis fra bunnen av for Olavsfest. For oss er dette nerdefest!

Olavsfest program

Olavsfest er en kulturfestival som arrangeres i Trondheim rundt olsok hvert år. Arrangementene foregår på scener over hele byen; blant andre Nidarosdomen, Vår Frue kirke og Byscenen, samt på utescener i Borggården på Erkebispegården og på Kristiansten festning.

Mål

  • Olavsfest ønsker å promotere innholdet i festivalen i en redaksjonell form. De lager store mengder journalistisk innhold som inngår i en 40-50-siders avis sammen med annonseinnhold fra store trønderske bidragsytere.
  • Nå flest mulig av befolkningen i Midt-Norge med sitt innhold.
  • Formidle festivalen i en troverdig og konseptuelt gjennomarbeidet form.

Utfordring

  • Å lese en papiravis er en annen leseropplevelse enn på nett. Med festivalavisa skal vi by på alt festivalen kan friste med, og gi publikum lyst til å dra på alle konserter, foredrag og visninger. 
  • Festivalen ønsker å øke kjennskapen til bredden og kvaliteten på programmet.

Mål

  • Olavsfest ønsker å promotere innholdet i festivalen i en redaksjonell form. De lager store mengder journalistisk innhold som inngår i en 40-50-siders avis sammen med annonseinnhold fra store trønderske bidragsytere.
  • Nå flest mulig av befolkningen i Midt-Norge med sitt innhold
  • formidle festivalen i en troverdig og konseptuelt gjennomarbeidet form.

Utfordring

  • Å lese en papiravis er en annen leseropplevelse enn på nett. Med festivalavisa skal vi by på alt festivalen kan friste med, og gi publikum lyst til å dra på alle konserter, foredrag og visninger. 
  • Festivalen ønsker å øke kjennskapen til bredden og kvaliteten på programmet.
01_forside
Olavsfest
Olavsfest
Olavsfest 2021 utsnitt
Olavsfest reportasje
Oppslag med kari bremnes
Olavsfest oppslag med moddi
avisoppslag
Olavsfest 2021 utsnitt
0110

Hvordan vi kom frem til løsningen

  • Vi laget et klassisk og troverdig avisuttrykk. Vi nikker til magasinformen, men beholder kjennetegnene på avis. 
  • Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil
  • Vi brukte festivalens design i trykksaken. Dette i godt samarbeid med festivaldesigner.
  • Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst. Ved å opprettholde en del typografiske håndtverksidealer, laget vi et produkt som ble verdig innholdet.

Leveranse

  • Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil. Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst. 
  • Vi satt hos kunden (ambulerende designavdeling) og jobbet sammen med festivalens ansatte. På denne måte kunne vi få umiddelbar tilbakemelding på oppslagene og gjøre korrektur unna på raskest mulig måte. Uten å måtte ta en telefonsamtale eller sende en mail.
Olavsfest

NTNU

Korona-kampanje

NTNU opplever at studentene er lei "maset" om vasking av hender, innsjekk, avstand og vil komme dem i møte med denne kampanjen.

Les mer

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

Unionsopploesning

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

Unionsopploesning