Nerdefest for designavdelingen
Et koldtbord av typografi og designavgjørelser ventet oss da vi fikk lov til å designe en avis fra bunnen av for Olavsfest.
Olavsfest er en kulturfestival som arrangeres i Trondheim rundt olsok hvert år. Arrangementene foregår på scener over hele byen; blant andre Nidarosdomen, Vår Frue kirke og Byscenen, samt på utescener i Borggården på Erkebispegården og på Kristiansten festning.
Mål
- Olavsfest ønsker å promotere innholdet i festivalen i en redaksjonell form. De lager store mengder journalistisk innhold som inngår i en 40-50-siders avis sammen med annonseinnhold fra store trønderske bidragsytere.
- Nå flest mulig av befolkningen i Midt-Norge med sitt innhold.
- Formidle festivalen i en troverdig og konseptuelt gjennomarbeidet form.
Utfordring
- Å lese en papiravis er en annen leseropplevelse enn på nett. Med festivalavisa skal vi by på alt festivalen kan friste med, og gi publikum lyst til å dra på alle konserter, foredrag og visninger.
- Festivalen ønsker å øke kjennskapen til bredden og kvaliteten på programmet.
Hvordan vi kom frem til løsningen
- Vi laget et klassisk og troverdig avisuttrykk. Vi nikker til magasinformen, men beholder kjennetegnene på avis.
- Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil.
- Vi brukte festivalens design i trykksaken. Dette i godt samarbeid med festivaldesigner.
- Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst. Ved å opprettholde en del typografiske håndtverksidealer, laget vi et produkt som ble verdig innholdet.
Leveranse
- Sammen med kunden laget vi utkast på noen oppslag for å enes om tone og stil. Vi bruker latinske tall, har en gjennomarbeidet mal for orddeling og tekstflyt og har fått brukt mange andre små triks for å lage god mengdetekst.
- Vi satt hos kunden (ambulerende designavdeling) og jobbet sammen med festivalens ansatte. På denne måte kunne vi få umiddelbar tilbakemelding på oppslagene og gjøre korrektur unna på raskest mulig måte. Uten å måtte ta en telefonsamtale eller sende en mail.