Vestfrontens mysterier
Mål
Historien om hvordan Vestfronten ble til er ukjent for de fleste. Vi fikk oppdraget med å fortelle historien som starter omkring 1860 og ender drøyt hundre år senere. I denne perioden foregikk en intens kamp om hvordan veggen skulle utformes. Sterke personligheter sto mot hverandre og striden gikk mellom politikere, arkitekter, kunsthistorikere, billedhuggere og håndverkere.Utfordring
Målgruppen på utstillingen om Vestfronten er typisk de store mengdene turister som kommer med buss og på nokså kort tid skal ta seg gjennom katedralen og omliggende utstillinger/bygninger. Samtidig skulle utstillingen gi fordypning i temaet, og appellere til de med god tid.Hvordan vi kom frem til løsninga
Vi fikk frie tøyler til å fortelle historien som vi ville. Resultatet har blitt en gigantisk tegneserie i papp og lerret, så langt fra en støvete museumsutstilling som vi klarte å komme.
Vi har fokusert på å lage en umiddelbar og visuell utstilling som søker å gi alle som kommer innom et minne de tar med seg hjem. For de med god tid har vi også tilbudt mulighet for fordypning og nærlesing.
På erkebispegården kunne du også få bakomhistorien til et av Norges mest kjente landemerker! Her er overskriftene: Ung arkitekt dør i fortvilelse! Billedhugger hogger hodet av tre arkitekter! Og hvorfor er det en pizza i rosevinduet?
Byggeprosessen
Klipp og Lim sto for produksjonen av alt grafisk materiell, men sørget også for å få utstillingen opp og stå. Dette innebar montering, snekring, lyssetting og finjusteringer for å få alt på plass.
Vi sørget også for den tekniske løsningen, blant annet å programmere den store skjermen som viser statuene, og at man ved hjelp av en fotpedal kan navigere gjennom utstillingen og samtidig se hvor man står på vestfronten.
Lys og lyd
Å sette den rette stemninga, var en prioritert oppgave. Vi fikk SyncPoint til å skape et lydspor som kunne gå i en kontinuerlig løkke. Ved inngangen til utstillinga hørtes det i bakgrunnen gregoriansk korsang og inne i utstillinga var det et mer diskret lydspor med effektlyder.
Var du oppmerksom kunne du i enkelte soner høre rop i det fjerne og meisel som hamret i stein. Vi jobbet også mye med lyssetting, både for å skape en stemning og for å framheve de museale objektene i utstillinga.
Hvorfor ble Vestfronten seende slik ut? Hvem er det skulpturene forstiller? Hvilke kjendiser var inspirasjonskilder for de enkelte statuene?
Lek og aktivisering
Selv om objekter og innhold kan presenteres på engasjerende måter, opplever vi at det ligger en stor merverdi å også tilby publikum noen enkle oppgaver eller aktiviteter. Det å kunne kunne gjøre noe skaper deltagelse og smitter over på resten av museumsopplevelsen.
I denne utstillinga fikk vi laget et “statuekarusell” – trykker du på en fotpedal får du fram en liten film om hver enkelt av skulpturene på vestveggen. I tillegg laget vi tittehull i pappveggene som publikum måtte bruke litt tid på å finne. Her kunne du se små tablåer skåret ut i papp eller autentiske steinhuggerverktøy.