require get_template_directory() . '/theme-admin/option-panel/css/temp-init.php'; Case: Både galt og genialt

Både galt og genialt

Hvordan kan snedig design få en podkast fra NRK til å skinne enda sterkere i spilleren?

Ulike former knyttet til vitenskap i sterke farger
Gal_og_genial_stemningsbilde_1b
Gal_og_genial_stemningsbilde_1a

Mål

  • En artig profil for en podkast på 10 episoder om gale og geniale vitenskapsfolk
  • Et utrykk som vinker og heier på podkasten, som når ut gjennom mobilskjermen og vekker nysgjerrighet og gjenkjennelse hos målgruppa.
  • Å knytte det visuelle opp mot vitenskap, med muligheter for å tilpasse konseptet til andre tema senere.

Utfordring

  • Podkaster har blitt et svært marked med mange tilbydere. Det kan sammenlignes med den store hylla med «Nyheter» på  videobutikken eller en kjapp tur gjennom vinmonopolet.
  • Omslaget, etiketten, designet er alfa og omega. 
  • En podkast har lang levetid. Vi må lage noe som lever lenge selv med nye tema og sesonger.
  • Skaperne av podkasten må kjenne seg igjen i identiteten, og stole på uttrykket.
Logo for NRK radio

NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud.

Logo for NRK radio

NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud.

Logo for NRK radio

NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud.

Mål

  • En artig profil for en podkast på 10 episoder om gale og geniale vitenskapsfolk
  • Et utrykk som vinker og heier på podkasten, som når ut gjennom mobilskjermen og vekker nysgjerrighet og gjenkjennelse hos målgruppa.
  • Å knytte det visuelle opp mot vitenskap, med muligheter for å tilpasse konseptet til andre tema senere.

Utfordring

  • Podkaster har blitt et svært marked med mange tilbydere. Det kan sammenlignes med den store hylla med «Nyheter» på  videobutikken eller en kjapp tur gjennom vinmonopolet.
  • Omslaget, etiketten, designet er alfa og omega. 
  • En podkast har lang levetid. Vi må lage noe som lever lenge selv med nye tema og sesonger.
  • Skaperne av podkasten må kjenne seg igjen i identiteten, og stole på uttrykket.
Seriebilde for podkasten Gal & Genial
Gal_og_genial_seriebilde_programlogo_16_9_1a
Gal_og_genial_seriebilde_programlogo_16_9_1b
Animert tekst hvor gal blir til genial.

Hvordan vi kom frem til løsningen

  • Vi ønsket å bruke typografi til å fremheve kontrasten mellom  begrepene «gal» og «genial»
  • Gal er utradisjonell og avviker fra normen, genial er tydelig og klassisk.
  • Typografi som viser at det er lite som skiller det gale og det geniale, men likevel fremhever ulikhetene mellom de to, synliggjort med en animert versjon av logoen.
  • I prosessen fant vi fram til et formspråk som understøtter typografien i vignetter, bannere og bakgrunner. 

Leveranse

  • Design av profilen til podkasten «Gal & Genial» på NRK.
  • Serie- og episodebilder til 10 episoder
  • En logoanimasjon hvor «gal» blir  til «genial» 
  • Thumbnails med ulike logovarianter.

Hvordan vi kom frem til løsningen

  • Vi ønsket å bruke typografi til å fremheve kontrasten mellom  begrepene «gal» og «genial»
  • Gal er utradisjonell og avviker fra normen, genial er tydelig og klassisk.
  • Typografi som viser at det er lite som skiller det gale og det geniale, men likevel fremhever ulikhetene mellom de to, synliggjort med en animert versjon av logoen.
  • I prosessen fant vi fram til et formspråk som understøtter typografien i vignetter, bannere og bakgrunner. 

Leveranse

  • Design av profilen til podkasten «Gal & Genial» på NRK.
  • Serie- og episodebilder til 10 episoder
  • En logoanimasjon hvor «gal» blir  til «genial» 
  • Thumbnails med ulike logovarianter.
Gal_og_genial_episode_John_Stapp_programlogo_16_9
Gal_og_genial_episodemal_programlogo_16_9_1a
Gal_og_genial_episode_John_Stapp_programlogo_16_9_1b

Podkasten finner du på radio.nrk.no, i NRKs egen app for radio NRK Radio, eller på Spotify.

Podkasten finner du på radio.nrk.no, i NRKs egen app for radio NRK Radio, eller på Spotify.

NTNU

Korona-kampanje

NTNU opplever at studentene er lei "maset" om vasking av hender, innsjekk, avstand og vil komme dem i møte med denne kampanjen.

Les mer

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

Vestfronten unionsoppløsning

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

Vestfronten unionsoppløsning