Gal og genial podcast
Hvordan kan snedig design få NRK sin podcast til å skinne ekstra sterkt i spilleren?


NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud.
Mål
En artig profil for en podkast på 10 episoder om gale og tidvis geniale vitenskapsfolk Et utrykk som vinker og heier på podcasten, som når ut gjennom mobilskjermen og vekker nysgjerrighet og kjenkjennelse hos målgruppa Å knytte det visuelle opp mot vitenskap, med muligheter for å tilpasse konseptet til andre tema senere.Utfordring
Podcaster har blitt et svært marked med mange tilbydere. Det kan sammenlignes med den store hylla med «Nyheter» på videobutikken eller en kjapp tur innom vinmonopolet. Hva skal man velge? En podcast har lang levetid. Vi må lage noe som lever lenge, selv med nye tema og evt. sesonger. Skaperne av podcasten må kjenne seg igjen i identiteten, og stole på uttrykket.
Hvordan vi kom frem til løsningen
- Vi ønsket å bruke typografi til å fremheve kontrasten mellom begrepene «gal» og «genial»
- Gal er tradisjonell og avviker fra normen. Genial er tydelig og klassisk.
- Typografi som viser at det er lite som skiller det gale og det geniale, men likevel fremhever ulikhetene mellom de to, synliggjort med en animert versjon av logoen.
- I prosessen fant vii fram til et formspråk som understøtter typografien i vignetter, banner og bakgrunner
Leveranse
- Design av profilen til podcasten «Gal & Genial» på NRK Radio
- Serie og episodebiilder til 10 episoder.
- En logoaniimasjon.
- Thumbnails med ulike logovarianter.
Podcasten finner du på radio.nrk.no, i NRKs egen app for radio NRK RADIO, eller på spotify