Gal og genial podcast
Hvordan kan snedig design få NRK sin podcast til å skinne ekstra sterkt i spilleren?
NRK er Norges offentlig eide allmennkringkaster med et bredt radio-, TV-, nett- og podkasttilbud.
Mål
- En artig profil for en podkast på 10 episoder om gale og tidvis geniale vitenskapsfolk
- Et utrykk som vinker og heier på podcasten, som når ut gjennom mobilskjermen og vekker nysgjerrighet og kjenkjennelse hos målgruppa
- Å knytte det visuelle opp mot vitenskap, med muligheter for å tilpasse konseptet til andre tema senere
Utfordring
- Podcaster har blitt et svært marked med mange tilbydere. Det kan sammenlignes med den store hylla med «Nyheter» på videobutikken eller en kjapp tur innom vinmonopolet. Hva skal man velge?
- En podcast har lang levetid. Vi må lage noe som lever lenge, selv med nye tema og evt. sesonger.
Skaperne av podcasten må kjenne seg igjen i identiteten, og stole på uttrykket.
Hvordan vi kom frem til løsningen
- Vi ønsket å bruke typografi til å fremheve kontrasten mellom begrepene «gal» og «genial»
- Gal er tradisjonell og avviker fra normen. Genial er tydelig og klassisk.
- Typografi som viser at det er lite som skiller det gale og det geniale, men likevel fremhever ulikhetene mellom de to, synliggjort med en animert versjon av logoen.
- I prosessen fant vii fram til et formspråk som understøtter typografien i vignetter, banner og bakgrunner
Leveranse
- Design av profilen til podcasten «Gal & Genial» på NRK Radio
- Serie og episodebiilder til 10 episoder.
- En logoaniimasjon.
- Thumbnails med ulike logovarianter.
Podcasten finner du på radio.nrk.no, i NRKs egen app for radio NRK RADIO, eller på spotify