Livet under vann

Making for Ocean gir videregående-elever innsikt i hvordan forbruk påvirker livet i havet.

Action for Ocean logo Passion for ocean

Action for Ocean samler kunnskap om hva som skal til for å gjøre havet friskere, hjelper bedrifter til tiltak som nytter og får flere forbrukere til å velge det som er bra.

Mål

Bærekraft og miljø blir stadig viktigere i skolene. Og markedet ønsker produkter med lavere miljøavtrykk og bærekraftig produksjon. Elever som engasjerer seg i “Ungt Entreprenørskap” kan ikke bare tenke inntjening og bunnlinje, men også på bærekraft.

 

Hva konsum gjør med havet er en viktig del av dette bildet, og organisasjonen Action for Ocean drar rundt på skoler og holder workshops om dette temaet. For å nå flere har de behov for et nettbasert læringstilbud.

 

Ved å kombinere kunnskap om maritim økologi med innsikt i om hvordan produksjon, tjenester og forbruk påvirker havet, kan de nå ut med ny og relevant kunnskap for en ny generasjon gründere.

Utfordring

Vi bader, telter, padler og oppholder oss ved havet, men på tross av at en stor del av Norges BNP kommer herfra vet svært få hva som rører seg under overflaten. Utfordringen er å gjøre unge interesserte i dette og vise sammenhengen mellom valg i hverdagen og konsekvenser for miljøet.

Mål

Bærekraft og miljø blir stadig viktigere i skolene. Og markedet ønsker produkter med lavere miljøavtrykk og bærekraftig produksjon. Elever som engasjerer seg i “Ungt Entreprenørskap” kan ikke bare tenke inntjening og bunnlinje, men også på bærekraft.

 

Hva konsum gjør med havet er en viktig del av dette bildet, og organisasjonen Action for Ocean drar rundt på skoler og holder workshops om dette temaet. For å nå flere har de behov for et nettbasert læringstilbud.

 

Ved å kombinere kunnskap om maritim økologi med innsikt i om hvordan produksjon, tjenester og forbruk påvirker havet, kan de nå ut med ny og relevant kunnskap for en ny generasjon gründere.

Utfordring

Vi bader, telter, padler og oppholder oss ved havet, men på tross av at en stor del av Norges BNP kommer herfra vet svært få hva som rører seg under overflaten. Utfordringen er å gjøre unge interesserte i dette og vise sammenhengen mellom valg i hverdagen og konsekvenser for miljøet.

Verden står over for store miljø- og klimautfordringer, og det blir viktigere og viktigere for bedrifter å tenke bærekraft fra begynnelsen. Havet er matkilden, lommeboken og lungene våre;

uten havet er det game over.

Passion for ocean sirkulærmodell

Slik jobbet vi

Vi fikk samarbeide med de beste ekspertene på det marine området.
Sammen så vi sammenhenger som gjorde det lettere å promotere gode forbrukervalg og motivere til å utvikle bærekraftige løsninger.

Løsning

Vi utviklet en pilot, en nettside som ble brukt i innovasjonscamper på utvalgte skoler i Oslo kommune.

Piloten gir kunnskap og innsikt i tre produkters livsløp fra krybbe til grav — en t-skjorte, fiskepinner og en mobiltelefon. På prosjektets nettside ser vi hvordan de kan påvirker havet, og hva vi kan gjøre for at avtrykket blir minst mulig.

 

Opplegget egner seg også for bedrifter som jobber med tiltak for å redusere miljøavtrykket sitt.

Leveranse

  • Konsept og ide
  • Animasjon
  • Film
  • Illustrasjoner
  • Nettsted
Action for Ocean fiskepinner og mobiltelefon

Dette vil gi mer kunnskap om hvorfor det er viktig å tenke på hele livsløpet til et produkt, og kanskje være til inspirasjon i ditt eget arbeid?

VY

Point and call

Metoden som hjelper sjåførene i Trondheim å huske alle nye ruter og rutiner

Les mer

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

oter

Snakk med oss om prosjektet ditt

Du kan ringe 73 53 55 84 eller sende en e-post til mail@klippoglim.no — så finner vi veien videre sammen med deg.

oter