Låste du døra? Og hvor la du nøklene?
«Point and Call» enkelt forklart: neste gang du går ut av huset og låser døra, pek på døra og si høyt: døra er låst! Da husker du det.
Vy
Vy er operatør for to linjer og 44 metrobusser i Trondheim, og skal fra 2021 også kjøre i distriktene i Trøndelag. Det har vært den største omleggingen av kollektivtrafikken i byens historie: nytt linjenett, nye holdeplasser, nytt billettsystem, bussbytte og nye busstyper.
Mål
Vy kom til oss for å få hjelp til å innføre en metode som skal hjelpe sjåførene til å gjøre færre feil i arbeidsdagen: Point and Call.Utfordring
- Det er alltid krevende å innføre nye rutiner og nye krav fra ledelsen trenger ikke å bli godt mottatt.
- Det kan oppleves uvant og litt flaut å stå og peke og snakke til seg selv når det er folk rundt.
Ved å peke eller uttale kuttes feilraten betydelig
Point and call reduserer avvik med cirka 85%
«Point and call» skjerper hjernen og oppmerksomheten.
Hjernen er jevnt over mer aktiv når du utfører en helt ny handling og er i læreprosess, enn når du utfører en vane.
Hvordan kom vi frem til løsningen
Point and Call brukes flere steder i verden med svært gode resultater. Men undergrunnen i New York er ikke det samme som busstilbudet i Trondheim. Sammen med kunden ble mye tid lagt ned i oversettelsen til norske forhold, og bussjåførenes hverdag.
Leveranse
Filmen leverer det vitenskapelige grunnlaget, de gode argumentene og de praktiske eksemplene. Persongalleri og scener fra filmen er i bruk på flere flater: skilt, infoskjermer, digitale arbeidsverktøy.
TTC Subway Toronto gikk fra 14 nestenulykker ned til fire hendelser.
Årstall: 2015
Point and call er en japansk metode
Se videoen for eksemplarisk utførelse!
- Da det ikke ble gjort noen spesielle tiltak for å forhindre feil, gjorde de 2,38 feil per 100 handlinger.
- Den største reduksjonen i feil kom ned til 0,38 feil per 100 handlinger med point and call.
Kilde: Japan Railway Technical Research Institute 1994
55% forbedring