Refleksjonsverktøy

Samsnakk

For samisk kultur og språk i barnehagen

Står du fast? Send en e-post til ingrid@klippoglim.no eller ring 975 17 009

Verktøyet består av to deler:

Del 1

En spørreundersøkelse som gjennomføres sammen med ansatte (digitalt)

Alle ansatte svarer på undersøkelsen med sin egen mobil. 

Del 2

Refleksjonskort, der dere jobber med utvalgte spørsmål

Hvert kort har et nummer, som samsvarer med spørreundersøkelsen. Dermed kan dere jobbe videre med spørsmålene dere fikk lav eller middels «score» på.

Dere plukker ut så mange kort dere selv vil, på bakgrunn av undersøkelsen og hvilke områder dere ser barnehagen kan forbedre seg. 

Forberedelse 🚀

Slik kommer du i gang med del 1 (spørreundersøkelsen)

1. Lag bruker på mentimeter

Vi anbefaler at den som skal lede Samsnakk-workshopen oppretter bruker.

Det kan godt være noen andre enn barnehageleder.

Når du oppretter bruker må du verifisere kontoen din med en 6-sifret kode som sendes til e-post-adressen din. Ser du ikke koden? — Sjekk om den kan ha havnet i søppelpost.

2. Velg en av de tre undersøkelsene nedenfor og lag en kopi av den

Første gang du åpner spørreundersøkelsen, gjør du dette. Det finnes tre ulike spørreundersøkelser å velge imellom. 

Ta den som beskriver deres barnehage best.

 

Obs! Det er viktig at du kopierer spørreundersøkelsen over til ditt eget «hjem» i Mentimeter, for å kunne gjennomføre undersøkelsen i deres barnehage. 

Slik: trykk på ikonet «copy to my presentations» øverst i venstre hjørne

Gå til undersøkelsen som passer din barnehage best:

Refleksjonsverktøy for alle barnehager

Refleksjonsverktøy for barnehage med samiske barn

Refleksjonsverktøy for samisk barnehage eller barnehage med samisk avdeling

3. Trykk på "present"

Så er du i gang! Det er alltid denne presentasjonen du skal forholde deg til, for den ligger på ditt eget arbeidsområde i Mentimeter. Ingen andre har tilgang til svarene, enn deg. 

Du finner «present» øverst i høyre hjørne. 

Del 1: Vurdering

For å vurdere nivået i barnehagen, går ansatte i fellesskap igjennom alle spørsmålene på en storskjerm. Resultatene er kun synlig for dere.

Her er noen tips til gjennomføringen. 

Logg inn på mentimeter, og åpne presentasjonen du kopierte

Du skal alltid forholde deg til presentasjonen du har lagret på ditt eget arbeidsrområde. 

Du finner «present» øverst i høyre hjørne, etter at du har åpnet presentasjonen. 

Gjennomføring

Samle alle ansatte, og be alle ansatte scanne QR-koden

Ha en PC tilkoblet en stor skjerm for gjennomføring av spørreundersøkelsen. Når du går i presentasjonsmodus (som beskrevet ovenfor), vil QR-koden komme opp på skjermen. 

Gå igjennom alle spørsmålene

  • Avgitte svar vises som søylediagram på skjermen.
  • Ordstyrer blar videre til neste spørsmål når alle har avgitt sine svar. Bruk piltast høyre/venstre for å bla.

Oppsummer resultatet og velg ut kort for del 2

Ved hjelp av samtalekort skal barnehagen utfordre seg på de temaene der barnehagen har skåret lavest. 
 
Barnehagen får en kortstokk som skal hjelpe i gang og styre diskusjonen i riktig retning. Hvert spørsmål i kartlegginga har et refleksjonskort, og disse er nummerert likt
 
Gå igjennom svarene for å se hvilke spørsmål dere har lite kunnskap om eller kunne tenke dere å jobbe mer med. Dere velger selv antall kort. 

Del 2: Refleksjon

Svarene fra forrige runde viser hvor det er størst forbedringsmuligheter, og nå skal vi ta tak dette.

Tips: Les igjennom kortene dere har plukket ut på forhånd

Noen kort krever forberedelse, for eksempel skrivesaker og post-it-lapper. 

Forbered oppgavene. 

Gjennomføring

Følg instruksjonene på kortene

På baksiden er det forslag til hvordan gruppa kan jobbe med temaet, relevante momenter og supplerende perspektiver.

Samtalekortene er ment som en støtte for den som leder opplegget, og som leser opp spørsmålene for de andre. 

Hvor mye tid skal vi bruke?

  • Det er opp til dere, men vi anbefaler ca 1 time til refleksjonsoppgaver.
  • Er det behov for mer, sett tid en annen dag. 

Er dere ferdige?

  • Gi dere selv en klapp på skuldra! 
  • Nå starter den egentlige jobben, å lage nye rutiner, følge opp og få planer gjennomført. Vi håper dette verktøyet har vært til hjelp! 
  • Husk at dette kan gjennomføres flere ganger. Bruk kartleggingen og kortene etter eget behov.

Har dere tilbakemeldinger?

Vi forbedrer og justerer slik at barnehager som skal gå igjennom dette opplegget får en god opplevelse og et nyttig verktøy 😊